TERAPIA RĘKI
(przykłady i propozycje ćwiczeń)

TERAPIA RĘKI ma na celu usprawnianie tzw. motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak i dostarczanie wrażeń dotykowych. Są to zabawy i ćwiczenia mające rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynacje pomiędzy dłońmi, w późniejszym etapie obejmuje też naukę pisania.  

CZĘŚĆ PIERWSZA – ĆWICZENIA ROZMACHOWE, ĆWICZENIA MANUALNE

ĆWICZENIA ROZMACHOWE

- krążenie ramionami z szarfami,
- przekładanie piłki nad głowa, pod kolanem, wokół ciała, przód-tył, góra-dół,
- czworakowanie, turlanie,
- klaskanie,
- taczka,
- odbijanie balonu oburącz, jednorącz,
- przechodzenie przez szarfy, obręcze, tunele,
- czołganie się pod sznurkiem,
- orły na podłodze,
- skakanie na skakance,
- kręcenie plastikową rurą,
- rzucanie piłkami do celu,
- rzucanie piłki za plecy,
- taniec z chustą lub wstążką w ręku,
- łapanie baniek mydlanych
- naśladowanie zwierząt – dziób bociana, lot ptaka,
- pajacyki,
- zabawa w jazdę samochodem,
- zamalowanie farbami dużych płaszczyzn za pomocą rąk, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry do dołu,
- zamalowanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem przestrzennym – palcami, kredą, węglem,
- malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisma owali liter – odwrotnie od ruchu wskazówek zegara, zaczynając od miejsca cyfry 2 na tarczy zegarowej,
-  kreślenie w powietrzu, na dywanie dużych, swobodnych, ciągłych ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,

ĆWICZENIA MANUALNE

- gniecenie gąbki, piłeczki,
- odkręcanie słoików,
- przekładanie kubków,
- ściąganie i zapinanie spinaczy z ubrania,
- ugniatanie papieru (papierowych kul),
- przeciąganie sznurka, pociąganie za sznurki zawieszone, zwijanie sznureczka,
- wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych, małych,
- nakładanie zabawek na patyk, sznurek,
- zabawy z gliną, masą solną, plasteliną
- darcie na kawałki gazet,
- wieszanie ubranek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,
- układanie układanek płaskich (geometryczne, obrazkowe), klockowe: na wzorze, według wzoru i bez wzoru (z pamięci lub z domysłu),
- składanie zabawek z oddzielnych części,
- budowanie z klocków budowli,
- wyszukiwanie w woreczku liter, cyfr, bez kontroli wzroku,
- przeciąganie liny,
- wkręcanie żarówek,
- odpychanie się dłońmi w różnych pozycjach,
- przesypywanie ziaren,
- zabawa pacynkami,
- gra w łapki,
- wałkowanie ciasta,
- wkładanie do pojemnika po jajkach różnych przedmiotów.