Przykładowe ćwiczenia usprawniające sprawność grafomotoryczną:
- Odrysowywanie różnych kształtów z szablonów. Na początku mogą być to proste szablony wycięte z tektury – serduszka czy liście. Później można wykorzystać specjalne pomoce w kształcie liter i cyfr z tworzywa sztucznego.
- „Rysowanie” ósemek w powietrzu – kreślenie dłonią dużych ruchów w kształcie ósemki.
- Kreślenie na papierze dużych, swobodnych ruchów za pomocą kredek, farb i mazaków.
- Zamalowywanie określonej przestrzeni, np. kwadratu, koła lub całej kartki papieru.
- Rysowanie szlaczków tak, by nie wychodziły poza linię.
- Pogrubianie konturów obrazków (np. w kolorowankach) za pomocą mazaków i kredek.
- Uzupełnianie szablonów literami z alfabetu.
- Kopiowanie rysunków – najpierw przy użyciu kalki, później z pamięci.
- Łączenie wyznaczonych punktów ciągłą linią. Efektem powinien być kontur konkretnego wzoru.
Umiejętności ortograficzne ćwiczyć poprzez:
- analizowanie trudności ortograficznych,
- wyjaśnianie pisowni wyrazów,
- pamięciowe ćwiczenie zapisu wyrazów,
- pracę ze słownikiem ortograficznym,
- gry i zabawy dydaktyczne
- kontrolowanie własnoręcznie napisanego tekstu.