Przykładowe ćwiczenia usprawniające sprawność grafomotoryczną:

  • Odrysowywanie różnych kształtów z szablonów. Na początku mogą być to proste szablony wycięte z tektury – serduszka czy liście. Później można wykorzystać specjalne pomoce w kształcie liter i cyfr z tworzywa sztucznego.
  • „Rysowanie” ósemek w powietrzu – kreślenie dłonią dużych ruchów w kształcie ósemki.
  • Kreślenie na papierze dużych, swobodnych ruchów za pomocą kredek, farb i mazaków.
  • Zamalowywanie określonej przestrzeni, np. kwadratu, koła lub całej kartki papieru.
  • Rysowanie szlaczków tak, by nie wychodziły poza linię.
  • Pogrubianie konturów obrazków (np. w kolorowankach) za pomocą mazaków i kredek.
  • Uzupełnianie szablonów literami z alfabetu.
  • Kopiowanie rysunków – najpierw przy użyciu kalki, później z pamięci.
  • Łączenie wyznaczonych punktów ciągłą linią. Efektem powinien być kontur konkretnego wzoru.

Umiejętności ortograficzne ćwiczyć poprzez:

  • analizowanie trudności ortograficznych,
  • wyjaśnianie pisowni wyrazów,
  • pamięciowe ćwiczenie zapisu wyrazów,
  • pracę ze słownikiem ortograficznym, 
  • gry i zabawy dydaktyczne
  • kontrolowanie własnoręcznie napisanego tekstu.