Dysleksja może wynikać z różnych przyczyn, np. może rozwinąć się wskutek zaburzeń lateralizacji, dysfunkcji analizatora wzrokowego czy zaburzeń percepcji słuchowej. Każde dziecko z dysleksją może wymagać innego zestawu ćwiczeń i indywidualnego podejścia do problemu. W jaki sposób można pracować z dzieckiem, które wykazuje specyficzne trudności w czytaniu i/lub pisaniu?

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych

  • Zabawy ze skakanką, ćwiczenia na równoważni, ćwiczenia marszu, biegu.
  • Zabawy piłką, balonem, woreczkami.
  • Rzucanie do celu.
  • Przenoszenie piramidek klocków tak, by się nie rozsypały.
  • Rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami.
  • Wydzieranki, wyklejanki, wycinanki, kolorowanki.
  • Lepienie w glinie.
  • Zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie.
  • Nawlekanie koralików na sznurek.
  • Przyszywanie guzików, haftowanie.
  • Malowanie pędzelkiem na szkle.
  • Układanie kompozycji według wzoru.
  • Malowanie w obrębie konturów.
  • Kończenie rysunku według prezentowanego wzoru.
  • Pisanie palcami zamoczonymi w farbie na dużych arkuszach.